10.6.13

Ravenhill Longboard

Min första SC tävling. Det finns så mycket att berätta att jag inte vet vart jag ska börja... Jag har inga benmuskler kvar iaf. Haha :) Jag får öva mina tuck-muskler om jag ska orka dessa tävlingar.

Med över 100 deltagare i full mundering, longboardar överallt, musik och publik blev det en riktigt häftig helg på Ramberget i Göteborg. Jag och Linder satte oss i bilen 6.30 på lördags morgonen. Väl på plats var alla i full gång att rigga tält, säkerhet och speaker torn. Det räckte med att se alla sprickor och lagningar i asfalten för att inse hur tufft det skulle bli för mig, som aldrig kört ett sånt här race förut.

Backen var väl lagom brant. Tror att maxfarten vi körde i låg runt 50 km/h, med flera små svängar och en riktigt klurig vänster. Eftersom jag kör goofy blir det toe-side för mig där, och det visade sig bli ett riktigt stort problem. Men med så många sprickor i asfalten var det inte bara jag, vi fick se många krascher där.


Tjejracet blev en riktig fight. Vi körde bara ett heat. Fem brudar som var övertaggade, varav tre föll i starten. My, Fanny och jag körde in i varandra och Malin & Kristina fick försprång iväg. Min och Fannys bräda åkte iväg på varandra (Mys bräda åkte bakåt). Så jag å Fanny kickade iväg lika, dock hamnade jag för nära gräset och åkte ut någon sekund där, så min fart nästan dog. Racet fortsatte. My körde om mig innan s-kurvan och sedan tog jag henne på insidan i högerkurvan.
Malin som låg två i racet kraschade ordentligt i vänsterkurvan så att Fanny tog andra placering. Jag och My drog våra slides tätt i vänstern och körde in i höbalarna båda två. haha :) som sagt, ett tufft race. Riktigt roligt att få köra mot fyra andra brudar!

Placeringen: 1. Kristina 2. Fanny 3. Malin 4. Emina 5. My


I övriga tävlingen måste jag berätta om Fannys fina taktik att ligga sist in i vänstern och köra förbi dom som kraschade. Hon tog på så vis en 7:e placering i Open!! :D vilken tjej! Och allt detta gjorde hon med spricka i revbenet från freeriden på förmiddagen. Stoke på den bruden efter tävlingen vill jag lova. Hennes egna kommentar: "Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta".



Per Pjäx, "Sveriges nya generation åkare" som dom så fint kallar honom visade hur backen skulle köras på riktigt. Varje race han körde låg han med marginal före dom andra tävlande. Fina svängar, cool stil, skön snubbe! Grattis till en grymt välförtjänt vinst! :) sjukt kul att se dig åka, det tror jag alla tycker.

Riktigt riktigt bra arrangerat event! Största möjliga TACK till JSM Longboards och alla andra inblandade! Här kommer några fler bilder.

Larsson och minstingen. Vem är mest stoked? ;)

På väg upp till starten inför semi finalen.

Även jag fastnade på bild! Tack Sandi

Det blev många riktigt äckligt tighta race!

Tack alla som fotade på plats! Hoppas det är ok att jag använt lite av era bilder. Vill ni se mer gå in på Ravenhill 7 eller på Sandi Habincs album. Kommer säkert upp mer bilder i veckan!

Stay Stoked!

2 kommentarer:

  1. Åh, gud va kul det låter! Känner mig fett pepp på att träna upp mig och kanske vara med i nått race framöver. Vilken himla bra förebild du är!!! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gullig du är Linn! Kul att du blir peppad, det är därför jag bloggar :D Öva på! Så hoppas jag vi ses snart igen och kan åka lite ihop!

      Radera